Duoschool in Borger-Odoorn tegen krimp, voor kwaliteit

Twee scholen onder één team en onder één onderwijsdeskundige leider, dat is het toekomstplaatje van het openbaar basisonderwijs in de gemeente Borger-Odoorn. Stichting Openbaar Primair Onderwijs koppelt er de naam ‘duoschool’ aan. Dit meldt het Dagblad van het Noorden.

Directeur-bestuurder van de koepelstichting voor de elf openbare basisscholen in de gemeente Gerhardus Hagénus: “We willen de banden zo strak aanhalen dat we op termijn van twee kleine scholen één school maken. Twee teams van bijvoorbeeld vier leerkrachten worden een achtkoppig team.” Hagénus vermoed dat zes van de elf scholen perfect geschikt zijn voor de voorgenomen nieuwe organisatiestructuur. Voor de grotere scholen in de gemeente zal er niks veranderen aan de organisatiestructuur. Kleinere scholen kunnen met de nieuwe aanpak echter steviger in hun schoenen staan in een krimpgebied zoals Borger-Odoorn.

Scholen die net boven de voorgenomen grens van vijftig leerlingen zitten, zoals in Drouwen, Ees en Buinerveen, kunnen ook omgevormd worden tot duoscholen. “Die scholen zijn nu gezond, maar dat willen we ook over vier jaar nog zo houden. Als ze een duoschool vormen, wordt het beter betaalbaar en kunnen we ze langer in stand houden. Dat is precies wat we willen, want de geboortecijfers vormen het enige zwaard van Damocles dat ons boven het hoofd hangt. De duo-school brengt stabiliteit en kwaliteit.”

De gemeenschappelijke medezeggenschapsraad staat achter de plannen. Alle elf de teamleiders gaan dit jaar één dag per week deelnemen aan een opleiding onderwijskunde in Zwolle. Een teamleider zal niet op vaste tijden op een van de beide schoollocaties aanwezig hoeven zijn, maar krijgt hierin een vrije rol. Hij of zij zal worden bijgestaan door een schoolcontactpersoon, zodat er altijd een aanspreekpunt op school aanwezig is.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids